ويژگي هاي يك سايت خوب تجاري!
نوشته شده توسط : مونا احمدی

چند زبانه بودن و تشخيص نيازهاي مخاطبان : ويژه گي يك سايت خوب

 ارائه سرويس هاي مختلف و فراهم كردن بسترهايي براي ارتباط دو طرفه با جامعه مخاطبان پرتال، برجسته ترين رفتار سازماني پرتال هاي موثر وب در يك دهه اخير بوده است. مخاطب را بايد حفظ كرد و به نيازهاي آن پاسخ داد. اگر مخاطبي به سايت اي ميل ارسال كند و شما در جواب، او را به موضوعات حاشيه اي و غير مرتبط در فضاي سنتي ارجاع دهيد، در واقع شانس مشاهده مجدد سايت توسط اين مخاطب را از دست خواهيد داد. 

اگر به يك نشاني پست الكترونيك، مخاطبي مكاتبه كند و اي ميل برگشت بخورد، وجهه سايت مورد ترديد قرار خواهد گرفت. متاسفانه در برخي از سايت هاي دولتي ايران نيز، چنين موضوعي به وفور مشاهده مي شود. پرتالي كه صفحه ارتباط با ما الكترونيكي نداشته باشد، مسئولان پرتال مجهول الهويه باشند، اطلاعات ارائه شده در پرتال نسخه قابل پرينت نداشته باشد و بارگذاري صفحات، كند و تك زبانه باشد ، معمولا در مخاطب مداري با مشكل جدي مواجه خواهند بود. سايتي كه قصد دارد آگهي اينترنتي دريافت كند، اما قادر نيست تا يك پست الكترونيكي مشخصي براي اين كار تعبيه كند و با مخاطبان رايزني بكند و فضاي مشخصي در پرتال براي آگهي ثابت و چرخشي در نظر نگرفته باشد، نمي تواند درآمد زايي كند. از سويي، پرتالي كه بدون اطلاع از جامعه مخاطبان، به توليد محتواي پراكنده در سايت اهتمام مي ورزد، مثال ديگري از سايت هاي بي تدبير هستند.

 سايت هايي كه مخاطب را نمي شناسند و در واقع، دنياي اينترنت را شلوغ كرده اند. حتي اگر سايت اينترنتي مربوط به يك شركت خدماتي كوچك راه اندازي مي كنيد، بايد تلاش كنيد تا اطلاعاتي در پرتال ارائه شود كه خواننده را براي ارتباط با شركت ترغيب و تشويق كند. مثلا اگر در زمينه خدمات بيمه و ماليات فعاليت داريد، اصلا بد نيست كه فايل هاي اطلاعاتي و خواندني درباره مباني بيمه و ماليات و مسائل ضروري كه همواره مخاطبان با آن رو به رو هستند، در بخش اطلاعاتي پرتال ارائه كنيد. با اين كار، در موتورهاي جست وجو نيز نمايه مي شويد و بيننده درخواهد يافت كه با مجموعه اي علمي و صاحب اطلاع طرف هست. 

هر كسب و كار پيش پا افتاده و عادي در دنياي سنتي را مي توان با اطلاعات جامع و ابزارهاي مالتي مديا، به پرتالي پر مخاطب و كسب و كاري فعال در دنياي وب مبدل كرد. تنها بايد راه و رسم كسب و كار آنلاين را خوب بدانيد و به مشتري و مخاطبان احترام بگذاريد. تفاوت مشتري سنتي با مشتري آنلاين آن است كه مشتري سنتي، معمولا از يك شهر و شهرهاي اطراف به سمت كسب و كار روزانه شما مراجعه مي كند اما در دنياي مجازي، كاربري از كشور برزيل يا چين نيز مي تواند مشتري بالقوه يا بافعل شما باشد. 

پس بايد به همه اين مخاطبان توجه كنيد. براي همين است كه همواره پيشنهاد مي كنيم، حداقل يك صفحه براي معرفي پرتال به زباني غير از فارسي (انگليسي) در پرتال راه اندازي كنيد تا مخاطبان غير فارسي زباني كه اتفاقي به پرتال مراجعه كرده اند نيز، از كليات خدمات شما اگاه شوند. شايد مخاطب آينده شما شوند..  پس تلاش كنيد تا هر سايتي با هر هدفي كه راه اندازي مي كنيد، مخاطب مدار باشيد و ابزارها و روش هايي خلاقانه براي تعامل با كاربران و حفظ ارتباط با آن ها بر اساس مواردي كه در بخش هاي ديگر كتاب به آن اشاره مي شود، در دستور كار قرار دهيد. اينكه بخش contact us و حتي about us بايد اطلاعات خوبي براي معرفي سايت و ابزارهايي براي ارتباط مخاطبان با مجموعه عوامل سايت داشته باشد، مسائلي است كه همواره تئوريسين هاي طراحي وب به آن اشاره مي كنند و بايد مد نظر قرار بگيرد. همه اين مسائل كوچك، المان هايي از وجهه موفق يك سايت خوب است. 

ويدئويي كه در زير ارائه شده است، به زباني ساده و آسان، نكات بسيار مهم در مديريت وب سايت براي تازه واردن به كسب و كار اينترنت آموزش داده مي شود. نكاتي كه در اين ويدئو ارائه شده است در واقع توسط يك فرد با تجربه به زبان انگليسي در دسترس مي باشد.

 پرتال اينترنتي بايد چند زبانه باشد. 

ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه اقلا شش زبان در دنيا، زبان هاي زنده و متداول است. زماني، زبان چيني را اصلا مردم نمي شناختند و علاقه اي هم به شناخت آن نداشتند. اما وقتي كسب و كار چيني و Made in China  دنيا رو به فزوني گذاشت، دنيا به اين نتيجه رسيد كه براي ارتباط با يك و نيم ميليارد نفر، بد نيست كه زبان چيني كه كاربرد فزاينده اي در صنعت و كسب و كار دارد، يادبگيرد. 

اكنون، پرتال هاي معروف و مشهور و پر مخاطب خبري و خدماتي و غير خدماتي وب، نسخه اي به زبان چيني نيز در اختيار دارند. چين واقعيتي است در دنياي سنتي و حتي در دنياي ديجيتال. اگر كسب و كاري داريد كه مخاطبانش، بدون مرز هستند و هر نقطه اي از جهان، مي تواند مخاطب شما باشد (مانند سايت هاي خبري، اطلاع رساني، معرفي محصول و امثالهم)، نسخه چيني براي پرتال شما مي تواند نقش برگ برنده را ايفا كند. پرتالي كه فقط به زبان فارسي يا فقط به زبان انگليسي باشد، پرتالي خواهد بود كه ميليون ها بيننده وب را از دست خواهد داد.

 از دست دادن ميليون ها بيننده، يعني از دست دادن ميليون ها كليك و شانس كم درآمد زايي. امروزه چند زبانه بودن يك پرتال، از معمولي ترين انتظارهايي است كه مخاطبان يك سايت، از آن دارند و اين، يك انتظار به جا مي باشد. هر پرتالي كه به زبان انگليسي يا فرانسوي يا اسپانيولي يا حتي چيني راه اندازي شود، شانس مشاهده آسان آن توسط درصد قابل ملاحظه اي از جمعيت كره زمين وجود خواهد داشت. 

پس راه اندازي يك سايت بر اساس حداقل دو زبان، موضوعي است كه بايد در دستور كار وب مستر پرتال هاي امروزي قرار بگيرد. نياز نيست كل سايت و صدها صفحه به زبان دوم ترجمه شود. گاهي اوقات، چند صفحه به زبان هاي اصلي، مي تواند فرصتي براي تعامل بهينه با مخاطبان مختلف باشد و آن ها را براي ارتباط و تعامل دو سويه با سايت ترغيب و تشويق كند. اين قضيه براي سايت هاي خدماتي و ارائه دهنده اطلاعات صنعتي و تجاري و آموزشي، بسيار مهم است. به طور مثال اين سايت را ببنيد خدمات پس از فروش ال جي را خوب نشان مي دهد. ساده.

 افرادي كه امروزه به امر طراحي و راه اندازي يك سايت يا وبلاگ روي مي آورند، بايد بدانند كه با بيش از دو ميليارد مخاطب با سواد از 5 قاره جهان با زبان ها و تصورات مختلف رو به رو هستند و اين امر، وظيفه فعالان صنعت ديجيتال را سنگين مي كند. وقتي پرتالي به بيش از يك زبان راه اندازي شود، اين موضوع دور انديشي مديران پرتال را نشان مي دهد كه قصد دارند كسب و كار خود را به بيرون ار مرزهاي جغرافيايي يك زبان خاص سوق دهند. 

زبان دوم، فرصت سازي دوم است كه توسط آن، مخاطبان بيش تر، تبليغات بيش تر و توليد محتواي بيش تر براي كسب و كار پرتال فراهم مي شود. فرصت آفريني ايجاد شده توسط زبان هاي مختلف در يك سايت اينترنتي، پتانسيل بالقوه اي است كه مي تواند ضريب مخاطب پذيري پرتال را افزايش داده و بازارهاي مختلفي را به سمت و سوي كسب و كار پايگاه رهنمون كند. در نهايت يكي از رازهاي طراحي پرتال موفق، توجه به امر چند زبانه بودن است. 

پرتال اينترنتي بايد دامنه اي تك زبانه با پسوندي مرتبط داشته باشد. 

اين كه شما فكر كنيد با انتخاب دامنه اي كه تلفيق فارسي و انگليسي باشد، بتواند اثربخشي مطلوبي در معرفي دامنه به جامعه مختلفي از مخاطبان داخلي و خارجي داشته باشيد، تصور نادرستي هست. دامنه بخشي از هويت يك سايت اينترنتي موفق مي باشد. هر اندازه دامنه يك سايت ساده و داراي معني باشد، موفقيت پرتال نيز به همان اندازه افزايش خواهد يافت. شما تصور كنيد كه دامنه اي براي يك سايت خبري با ديد بين المللي ثبت شود به صورت Behtarinnews. آيا براي يك كاربر غير فارسي زبان اين دامنه معني خواهد داشت؟ 

آيا مي توان به برد بين المللي جنين دامنه اي در كوتاه مدت و حتي بلند مدت اميدوار بود؟ خير. به دليل آن كه دامنه تلفيقي از كلمه فارسي behtarin و كلمه انگليسي News هست. در حالي كه كلمه بهترين، به صورت فارگليسي درج شده است و اين يك اشتباه رايج در ميان دامنه هاي داخلي مي باشد كه نگاه فارگليسي به ثبت دامنه دارند. در حالي كه يك فرانسوي زبان يا يك اسپانيولي زبان، در نام گذاري دامنه خود هيچ گاه تلفيقي از نام اسپانيولي و ژاپني ! را انتخاب نمي كند. مثلا اين سايت را ببنيد كه براي تبليغات گسترده ساخته شده است: لك لك

 اين كه چرا ما اين قدر غرب زده شده ايم خود جاي تعجب دارد  بنابراين، تلاش كنيد در نام گذاري دامنه، دامنه اي انتخاب شود كه به فارسي يا انگليسي يا هر زبان ديگري، معني درستي بدهد و اگر تلفيقي هست، تلفيقي از يك زبان باشد نه چند زبان. قطعا كسي انتظار ندارد يك سايت خبري، پسوند biz داشته باشد. بنابراين انتخاب پسوند نيز در نام گذاري دامنه يك پرتال از جايگاه مهمي برخوردار است. نياز نيست براي راه اندازي سايت هاي جديد در هر زمينه اي قرق نمي كند، پسوندهاي مختلفي از آن را ثبت كرده و به دامنه اصلي لينك دهيد. 

همه كسب و كارهاي آنلاين را نبايد در حد آمازون و گوگل در ابتدا نگاه كرد. اكنون كه هزينه ثبت دامنه و تمديد آن افزايش قابل ملاحظه اي به دليل افزايش نرخ ارز داشته است  تلاش كنيد هزينه ها را كاهش دهيد و اثربخش ترين راه حل را در دستور كار قرار دهيد. فراموش نكيند در تجارت آنلاين و راه اندازي وب سايت، اولين قدم كاهش هزينه ها و ضرر نكردن و قدم بعدي، يافتن خلاقانه و هوشمندانه مخاطبان و كسب سود معقول در كوتاه مدت و بلند مدت است. قدم اول، همان ثبت دامنه مطلوب است.  برخي از سايت ها تجاري هستند . 

پرتال اينترنتي بايد نيازهاي مخاطبان را تشخيص دهد. 

پرتال هاي موفق اينترنت، چه آن ها كه هر ساله توسط جايزه بين المللي وب به نام webby awards اعلام مي شوند و چه آن ها كه در فهرست alexa قرار دارند و چه آن ها كه پر مخاطب هستند و معروف، همه داراي ظرفيت ها و قابليت هايي براي تشخيص نيازهاي مخاطبان بالفعل و بالقوه خود هستند تا ضريب فعاليت ها را افزايش دهند. پرتالي كه نتواند با طيف هاي مختلفي از كاربران خود ارتباط برقرار كند و اطلاعات آن را دريافت و دسته بندي كند، در نياز سنجي كاربران با مشكلات رو به رو مي شود و در دراز مدت، فرصت رقابت را در اختيار رقيبان قرار مي دهد. نياز سنجي متداول و مداوم، يكي از ابزارهاي رقابتي در راه اندازي و مديريت سايت هاي وب مي باشد. 

نيازسنجي به ما كمك مي كند تا متوجه شويم كه كاربران از كدام بخش هاي پرتال بيشتر بازديد مي كنند و موتورهاي جست و جو بر اساس چه كليد واژه ها و روش هايي كاربران پراكنده را به سايت و صفحات مختلف آن راهنمايي مي كنند. از طرفي ديگر، پرتال بايد ابزارهاي مختلفي براي دريافت نظرات و اطلاعات كاربران هدف و غير هدف در اختيار داشته باشد تا براي ارتقاي توان افزايي اثربخش خود برنامه هاي مدوني را شناسايي و در دستور كار قرار دهد. كاربران متخصص يا lead user كه امروزه به عنوان بخش جدايي ناپذير در مديريت خلاقيت و نوآوري در خدمات به شمار مي روند، نقش مهمي در ارتقاي كاررايي سايت و كسب و كارهاي انلاين دارند. 

همواره تلاش كنيد تا با اين كاربران در ارتباط باشيد. كاربراني كه هفتگي به سايت و محتواي آن مراجعه مي كنند، بهترين تبليغ كنندگان براي كسب و كار شما هستند. بهترين رقبا، مشتريان شما هستند. چرا كه بهترين منتقدان و صادق ترين آن ها هستند. چرا كه از خدمات شما همواره استفاده مي كنند. پس راه هايي براي تعامل با آن ها در اختيار داشته باشيد و از فرصت هاي مختلفي براي تعامل دو سويه با آن ها استفاده كنند. فرم هاي آنلاين، بخش ارتباط آنلاين و ارتباط از طريق شبكه هاي اجتماعي، قابليت هايي براي تعامل با كاربران و مخاطبان سايت مي باشد كه وب مسترها بايد در دوران امروزي به آن كاملا اشراف و آگاهي داشته باشند. كم تر سايت موفقي در دنيا موجود است كه مخاطبان نتوانند از طريق شبكه هاي اجتماعي، با مسئولان شركتي و پرتالي در ارتباط نباشند. هر اندازه با مخاطبان بيش تر در ارتباط باشيد، نيازهاي آن را بهتر تشخيص داده و براي ارضاي اين نياز بهتر تلاش خواهيد كرد. 

همواره كاربران، مي توانند راه حل هاي خوبي براي اجراي نيازهاي اطلاعاتي و غيره خود را از طريق پرتال شما در اختيار بگذارند كه توسط برنامه نويسان و طراحان پرتال عملي شود. فراموش نكنيد كه بخش نظر سنجي و كامنت هايي كه مخاطبان سايت آمازون پاي هر كتاب و محصول معرفي شده در اين پرتال قرار مي دهند، زمينه معرفي غير مستقيم محتواي اين پرتال را به ميليون ها مخاطب در دنيا فراهم مي كند و از همه مهم تر متقاضيان بالقوه اي را بالفعل مي كند. اين همان راز تشخيص نيازهاي مخاطبان در كسب و كار آنلاين مي باشد.




:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: